paganiniclub

download

karaoke

kontakt

Wybierz kolor strony

Alternatywne Audytorium Audytywnej Autodydaktyki

HISTORIA MUZYKI "W PIGUŁCE"

Najłatwiejszy system nauki gry na instrumentach
"Posłuchaj i Zagraj"
pobudza naturalne zdolności dziecka.
Akompaniamenty są pomocne uczniom i pedagogom, 
w szkole na lekcjach i w domu podczas ćwiczeń.

Ty też możesz nauczyć się grać na skrzypcach przez Internet.
Nie trać czasu, zamień naukę w rozrywkę!
Muzyczne programy edukacyjne, to nowoczesna, genialna i najtańsza
metoda nauki gry na skrzypcach i instrumentach klawiszowych.


 

Muzyka zbudowana z dźwięków oraz ciszy między nimi - jest sztuką organizacji dźwięków w czasie. 


Muzyka od zawsze towarzyszyła człowiekowi w pracy, zabawie, odpoczynku i w obrzędach, łączona była z tańcem i słowem. Z początku służyła celom praktycznym – pomagała w pracy, była formą komunikacji. Z czasem stała się jedną z gałęzi sztuki.

Różne są teorie na temat pochodzenia muzyki, przypuszczalnie na początku był śpiew. Wiadomo, że w Starożytności muzyce przypisywano magiczne znaczenie, łączono ją z kosmosem oraz boską palestrą i przeważnie towarzyszyła obrzędom kultowym. Dźwiękiem czarowały instrumenty strunowe (np. lira, harfa) i dęte drewniane - fletnie i fujarki. 


W Średniowieczu (V - XV w.) muzyka podporządkowana była wierze i kościołowi. Prosty śpiew w prymitywnym rytmie towarzyszył mszy, chorał gregoriański był jednogłosową muzyką wokalną. Świecka muzyka wokalno – instrumentalna przybrała formę madrygału i motetu. Zabytkami tych czasów są Bogurodzica, Gaude Mater Polonia i Hejnał Mariacki.


W muzyce Renesansu (XV – XVI w.) dominuje polifonia, czyli współbrzmienie kilku samodzielnych linii melodycznych w tym samym czasie. Z tej epoki pochodzi chór wielogłosowy, ricercar, canzona z akompaniamentem lutni. Muzyka zbliża się do systemu dur-moll. W tym czasie tworzyli Giovanni Pierluigi da Palestrina, Orlando di Lasso, Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł. 


We wczesnym Baroku (XVII w.), we Włoszech rodzi się nowa forma - opera, a w Niemczech zaczyna swe dzieło Jan Sebastian Bach i Georg Philip Haendel. Powstają utwory organowe - chorały, preludia, fugi, toccaty, suity... Pojawiają się pierwsze fortepiany o temperowanym stroju i blaszane instrumenty dęte. 


Klasycyzm (II poł. XVIII w.) wprowadza muzykę na dwory magnackie. Przedstawicielami byli klasycy wiedeńscy: W. A. Mozart, J. Haydn i L. van Beethoven. Na zamówienie powstawały sławne symfonie, muzyka kameralna i koncerty na instrumenty solowe z orkiestrą symfoniczną o przejrzystej konstrukcji, popularnymi formami były: allegro sonatowe, menuet i rondo. Melodii podporządkowano akompaniament (homofonia).


Romantyzm (wiek XIX), rodzi zainteresowanie folklorem i muzyką programową. Wykonawcy dysponują już wspaniałymi instrumentami i błyskotliwą techniką. Powstają najwspanialsze opery i gatunki muzyczne reprezentujące szkoły narodowe. Muzyka J. Brahmsa, F. Schuberta, F. Mendelssohna, N. Paganiniego, F. Chopina, F. Liszta, H. Berlioza, P. Czajkowskiego, R. Wagnera, G. Verdiego i wielu innych, przyciąga swą indywidualnością, zaawansowaną wirtuozerią i neoromantycznym monumentalizmem. 


Impresjonizm (przełom XIX i XX w.) wiąże się z poezją i malarstwem. Na specyficzny klimat tej muzyki wpływają barwy dźwięku, dysonansowe współbrzmienia, odcienie dynamiczne, inspiracja folklorem i muzyką taneczną. Claude Debussy i Marice Ravel są głównymi przedstawicielami tego okresu.


Najwybitniejszymi kompozytorami muzyki klasycznej obecnej epoki byli: I. Strawiński, K. Szymanowski, W. Lutosławski, K. Penderecki, jednak na przełomie XIX i XX w., w Nowym Orleanie powstał nowy typ muzyki – jazz wywodzący się z folkloru Murzynów amerykańskich. Jego podstawową cechą jest improwizacja w trakcie wykonywania utworu. 
Muzyka zmieniła się po II wojnie światowej. Dla nowego rodzaju muzyki popularnej - rocka - charakterystyczna jest dominacja silnie akcentowanego, motorycznego rytmu. Rozwój techniki umożliwił eksperymentowanie, powstała muzyka elektroniczna, która pod względem materiału dźwiękowego stwarza znacznie szersze możliwości niż muzyka wykonywana na tradycyjnych instrumentach. 

Muzyka jest zjawiskiem odbieranym subiektywnie, zależnie od indywidualnej osobowości, przeżyć, kryteriów wartości... Należy do najbardziej podstawowych potrzeb ludzkiego ducha, jest językiem międzynarodowym, ale od mowy ludzkiej różni się znacznie większą abstrakcyjnością przekazywanych treści i chociaż nie można wyrazić słowami na czym polega jej czar, fascynuje nas piękno i siła jej działania. 

 

 

Biografie są bogato ilustrowane przykładami muzycznymi.
Warto poczekać na ściągnięcie całej zawartości strony.
W Mozilli kliknij na tytuł utworu z lewej strony, poniżej wizerunku kompozytora.

 

Zapraszamy na FORUM Internetowej Szkoły Muzycznej:
http://members.lycos.co.uk/paganiniclub/

 


do góry 



Wydawnictwo Internetowe

 

A.A.A.A.

Dysleksja

Grafika

Astrologia